Airbus A400M demonstreert de “helicopter refuelling capability.”

De A400M heeft zijn eerste ‘air to air refuelling’ met een helikopter, een H225M, volbracht, laat Airbus weten. Gedurende 4 vluchten bij daglicht, over het zuiden van Frankrijk, voerde de A400M 51 testen (dry contacts) uit. Airbus beschreef dit als een beslissende mijlpaal op weg naar zijn volledige capaciteit als tanker. De testen werden gecordineerd in samenwerking met het DGA Essais en vol, het Franse vlucht testcentrum.

De testen, uitgevoerd tussen 1000 en 10000 voet, zonder brandstof, en met snelheden tot 105 km/u (ondergrens), bevestigde het resultaat van vorige vluchten eerder dit jaar. De volgende stap in het testprogramma betreft het uitvoeren van contacten met brandstof. Dit wordt voorzien eind dit jaar als voorbereiding op de definitieve certificatie in 2021.

In deze testreeks zaten ook de eerste tests tussen de A400M en de H160 helikopter. Dit als deel van een studie voor de Guépard, de toekomstige ‘multirole’ helikopter van het Frans leger. Ook deze tests waren succesvol.

Foto: DGA / Essais en Vol

A400M Tanker

De A400M is gecertificieerd om snel omgeschakeld te worden naar een tanker. Hij is in staat om 50,8 ton brandtsof mee te nemen in zijn vleugels en de centrale vleugel box, zonder afbreuk te doen aan zijn laadvermogen. Er kunnen nog twee extra tanks, van elk 5,7 ton brandstof, geïnstalleerd worden. De brandstof die geladen wordt in deze extra brandstoftanks kan verschillend zijn van de brandstof geladen in de vleugelbrandstoftanks, wat ervoor zorgt dat de A400M een grotere verscheidenheid aan toestellen van brandstof kan voorzien.

Als een tanker heeft de A400M reeds verschillende mogelijkheden gedemonstreerd om gevechtstoestellen te bevoorraden zoals de Eurofighter, Rafale, Tornado of F/A-18 op de door hun verkozen hoogte en snelheid. De A400M is ook in staat om andere grote toestellen te bevoorraden zoals de C295 of de C-130

bron: Airforcesmonthly

Share this:

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.