Belgische F-16’s onderscheppen Russische toestellen, waaronder Tu-160’s, tijdens eerste scramble.

Belgische F-16’s onderschepten twee Tu-160’s en twee Su-27’s tijdens eerste scramble ter ondersteuning van huidige NAVO Baltic Air Policing. Het was een interessante ontmoeting boven de Oostzee voor de Belgische F-16’s.

Op 17 september werden twee Belgische F-16’s (ingezet op Siauliai Air Base, Litouwen, ter ondersteuning van de NAVO BAP-missie) gescrambled om twee Russische Tu-160 Blackjack-bommenwerpers en twee Russische Su-27 Flankers boven de Baltische Zee te onderscheppen.

Het was de eerste scramble voor de Belgische luchtmacht sinds het de leiding nam over de 51e rotatie van NAVO BAP op 3 september. De Belgen hebben vier F-16AM Vipers ingezet (zoals de F-16’s worden genoemd in de jachtpilootgemeenschap) in Litouwen waar ook de F-16’s van de Koninklijke Deense Luchtmacht opereren. Ook vier Tsjechische Grippen-vliegtuigen, die opereren vanuit vliegbasis Amari in Estland, maken deel uit van deze rotatie.

Hoewel Tu-160’s al eerder zijn onderschept door NAVO-gevechtsvliegtuigen in de Baltische regio (bvb in 2018 heeft de Belgische luchtmacht onderstaande interessante video vrijgegeven van een onderschepping, gefilmd via het Helmed Mounted Cueing-systeem van de F-16) is het op zijn minst de moeite waard om op te merken dat de laatste “close encounter” met de Blackjack strategische bommenwerper dateert van 2 maanden geleden: op 16 juli 2019 vlogen twee Tu-160’s in het internationale luchtruim boven de Oostzee met als gevolg dat de QRA’s (Quick Reaction Alert cellen) van Finland, Zweden en Denemarken geactiveerd werden.

De Tu-160, ook wel de “White Swan” genoemd, heeft verschillende snelheidsrecords op zijn naam geschreven. Het is de grootste en snelste strategische bommenwerper die momenteel in gebruik is. Indien men geen rekening houdt met de operationaliteit moet het enkel de -door de VS- ontwikkelde XB-70 laten voorgaan op gebied van grootte, gewicht en prestaties. Maar de XB-70 was een experimenteel toestel en de verder ontwikkeling kwam niet van de grond. De White Swan is ook ’s werelds grootste “variable-geometry swept wing” vliegtuig, groter en zwaarder dan de Amerikaanse B-1B Lancer. Rusland is een opwaarderingsprogramma gestart voor het bijwerken van de ‘avionica’, motoren en wapensystemen. En zal nadien de productie heropstarten van deze opgewaardeerde bommenwerpers. De eerste van de “Tu-160M2” -upgrades, in weze een nieuw vliegtuig gebouwd op de oude planvorm, vloog vorig jaar met operationele capaciteit gepland voor 2023. Bestaande Tu-160’s sullen niet worden opgewaardeerd. Er zullen eerder nieuwe toestellen geproduceerd worden in Tupolev-fabriek. Rusland zou 50 toestellen van de ge-upgrade versie in gebruik willen nemen.

De Tu-160 heeft missies uitgevoerd boven Syrië. Ten minste één Tu-160 voerde op 17 november 2015 een aanvalsmissie uit op IS-doelen in Syrië. De doelen werden bestookt met met Russische 3M-54 Kalibur-kruisraketten, gelanceerd op afstand. De bommenwerper heeft ook drie ontplooiingen in Venezuela achter de kiezen: in 2003, 2008 en 2018.

bron: The Avionist – David Cenciotti

Share this:

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.