Commander of the Norwegian Joint Headquarters : “Kan Noorwegen niet verdedigen tot geallieerde hulp arriveert.”

Het Noorse leger is nu te klein om Noorwegen te verdedigen totdat de NAVO-versterkingen aanwezig zijn, dat is het besluit in een rapport van de operationele commandant van de strijdkrachten, Rune Jakobsen.

Op 8 oktober geeft de Noorse CHOD zijn militair advies aan minister van Defensie Frank Bakke-Jensen (H). Hij gaat ervan uit dat de regering een goed beeld moet hebben over de situatie, de aanwezigheid, het reactievermogen en het vermogen om geallieerde strijdkrachten te ontvangen.

Wie hierover alles weet, is de commandant van het operationele hoofdkwartier van de strijdkrachten, FOH, luitenant-generaal Rune Jakobsen.

“De marine heeft één fregat verloren, een andere is in onderhoud en een derde vaart nu voor de NAVO. Er blijven dus twee fregatten achter in Noorse wateren.”

Rune Jakobsen.

Een van de drie bataljons van Brigade Noord veranderde in een afdeling dringende hulp, het leger zal meer aanwezig zijn in Finnmark en tegelijkertijd vereist de NAVO extra strijdkrachten.

Rune Jakobsen.

Ondertussen probeert de luchtmacht de verouderende F-16 gevechtsvliegtuigen en Orion bewakingsvliegtuigen operationeel te houden, in afwachting van nieuwe F-35 gevechtsvliegtuigen en P-8 bewakingsvliegtuigen.

Rune Jakobsen.

“Als we de mogelijkheid willen hebben om zowel bij te dragen aan de NAVO als om tegelijkertijd een geloofwaardige verdediging te hebben, hebben we een andere brigade nodig”, zegt Jacobsen.

“We moeten het materiaal van het leger vernieuwen en de vechtkracht en het uithoudingsvermogen vergroten. Nu is het leger te klein voor de belangrijkste taak: het verdedigen van Noors grondgebied totdat geallieerde versterkingen arriveren.”

Hij waarschuwt tegen de overtuiging dat de strijdkrachten het hoofd kunnen bieden bij een voortzetting van het huidige niveau: Het belangrijkste dilemma voor de gehele strijdkrachten is, als we met dezelfde middelen blijven werken die we nu hebben, dat we het niet kunnen volhouden totdat de geallieerde hulp arriveert. Dat is het eerste wat we moeten oplossen, zegt de FOH-commandant.

Vliegtuigen en schepen

Het operationele hoofdkwartier van de strijdkrachten bevindt zich ongeveer een kilometer in de berg buiten Bodø. Hier voorzien FOH-baas Jakobsen en zijn medewerkers 24 uur per dag permanentie. Vanaf hier gaan de operationele orders naar alle militaire bases in het land.

Lange tunnel: Persofficieren Brynjar Stordal en Eystein Kvaring behoren tot de enkelingen die de schaarse kilometer in de gang naar het operationele hoofdkwartier van de strijdkrachten in Reitan buiten Bodø mogen fietsen. Foto: Terje Bringedal

De belangrijkste taak is Noorwegen te verdedigen.

De ogen en oren van de verdediging geven het grote geheel weer: Vliegtuigen en schepen die langs het vasteland van Noorwegen varen en in de zeegebieden die vele malen groter zijn.
Dit is wat FOH altijd zou moeten hebben, wat zij een ‘Situational Awareness’ noemen. Diegene die de normale situatie onder controle heeft zijn de beste in het detecteren van dreigende afwijkingen.

De FOH coördineert ook de militaire bijdrage van Noorwegen aan 13 buitenlandse operaties en is de contactpersoon met de politie en burgers bij het aanvragen van hulp. Dit gebeurt meerdere keren per week. Een paar dagen geleden hadden de strijdkrachten mensen ontplooid in Tromsø, klaar om de Russische trawler die in brand stond te laten zinken.

Russische oefeningen.

De officieren van de FOH volgen wat Rusland doet in de omliggende gebieden van Noorwegen. In augustus vorderde de Russische noordelijke vloot naar verschillende grote gebieden voor de Noorse kust en kondigde ze aan dat de oorlogsschepen zouden oefenen en ze tevens raketten zouden afvuren.

“Wat we zagen, leek erg op de volledig gegroepeerde bastionverdediging”, zegt Jakobsen. “De schepen waren er, maar er werden geen raketlanceringen geregistreerd.”

Geïdentificeerd: een Russisch maritiem patrouillevliegtuig van de Bear-klasse, gefotografeerd vanuit een Noors F-16 jachtvliegtuig, in internationale wateren buiten Noorwegen in augustus van dit jaar. Foto: Noorse Defensie

Krachtmeting

Het gebied ten noorden van Rusland, waar de onderzeeërs met Russische strategische nucleaire raketten opereren, worden vaak het Bastion genoemd. Het gebied ligt dicht bij Noorwegen.

De “Bastion Defense” is de veiligheidszone waar Russen de NAVO-toegang zouden weigeren in geval van een conflict. Het omvat de driehoek van de Noordelijke IJszee naar Groenland, via IJsland en naar Noorwegen.

“Ik ben geen gedachtenlezer, maar Rusland wilde zeker hun kracht tonen om de NAVO ervan te weerhouden in de regio te opereren. Er ging een grote hoeveelheid zeestrijdkrachten naar het Moermansk-gebied waar zij gingen trainen. Het kan ook een uiting van ontevredenheid zijn na de NAVO-oefening Trident Juncture vorig jaar in Noorwegen, zegt Jakobsen.

Erik Brettingen is een jachtpiloot en squadroncommandant van de F-16 vloot in Bodø. Hier bevindt hij zich in de hangar van een van de twee gevechtsvliegtuigen die gereed zijn voor NAVO interventies uit te voeren. Foto: Terje Bringedal

Altijd stand-by

Noorwegen is de NAVO in het noorden. De Noorse autoriteiten willen hier zelf controle.

Op 20 minuten rijden van het hoofdkwartier op Bodø Air Station heeft de NAVO altijd twee Noorse F-16-jagers in 15 minuten paraatheid. Tot nu toe hebben de vliegtuigen dit jaar 35 vluchten uitgevoerd ​​en 78 Russische vliegtuigen geïdentificeerd. In 2018 werden 100 vliegtuigen geïdentificeerd. “Soms krijgen we een waarschuwing. Andere keren komen er snel orders. De vereiste is 15 minuten vanaf kennisgeving totdat we in de lucht zijn, zegt obertsleutenant Erik Brettingen tegen VG.
Erik Brettingen, de commandant van het 331 Squadron is een van de meest ervaren F-16-piloten in Noorwegen, met meer dan 20 jaar ervaring.

Kalm en verantwoordelijk

De missie kan eruit bestaan om een ​​Russisch vliegtuig op een specifieke positie in internationale wateren te identificeren.

“We zullen het vliegtuig vinden en identificeren. Dan manoeuvreren we vaak tot op een paar honderd meter om te fotograferen”, zegt Brettingen.

De routine is al tientallen jaren hetzelfde. Ze zullen ook vliegtuigen afsnijden als ze koers zetten naar het Noorse luchtruim – maar dit is sinds de Koude Oorlog niet meer nodig.

“Dit gebeurt kalm en verantwoord”, zegt Brettingen. “Heb je het over de Russische piloten?” “Nee. Maar soms geven ze door middel van signaalbewegingen aan dat ze een grotere afstand willen.”

Een F-16 straaljager vertrekt vanaf het de luchthaven van Bodø. Als QRA heeft het vliegtuig, in functie van de NAVO daar, dit jaar 35 vluchten gevlogen en 78 Russische vliegtuigen geïdentificeerd. Foto: Terje Bringedal

Aanvalsformatie

Rune Jakobsen benadrukt dat iedereen het recht heeft om te varen en te oefenen in internationale wateren. Maar soms doen de Russen iets dat duidelijk bedoeld is als politieke signaal of uitingen van ontevredenheid. De afgelopen jaren bevonden Russische vliegtuigen zich zowel tegen Bodø (jachtbasis en hoofdkwartier) als richting Vardø (de belangrijkste radarfaciliteit om verkeer in en nabij Rusland te detecteren).

Niet duidelijk wat Rusland wil

“We zien geen directe militaire dreiging voor Noorwegen van Russische zijde”, zegt de FOH-commandant.

“Maar er is veel onvoorspelbaarheid: onvoorziene oefeningen, de aanval op Skripal en inmenging in democratische processen. Het schetst een zeer onduidelijk beeld van wat Rusland echt wil en het creëert onzekerheid in het Westen. Wanneer ze met 120.000 soldaten trainen, worden er 10 kleine oefeningen weergegeven, zodat ze dit niet hoeven te melden. Het draagt ​​niet bij aan de openheid en de rust”, zegt hij. “Noorwegen en Rusland voelen elkaars tanden, maar ze werken ook samen.”

Op zondag vaart Jakobsen naar Moermansk om de autoriteiten te ontmoeten die kustwacht, visserijtoezicht en grenscontrole beheren. Jakobsen zegt dat deze bijeenkomsten, die om de twee jaar plaatsvinden, “professioneel en gemoedelijk” zijn: “Het is een bijeenkomst die voor ons beiden belangrijk is en waar we naar uitkijken. Wij zijn het volledig eens met de doelstellingen van betere veiligheid en goed visserijbeheer. De voorwaarde voor succes is dat we het niet hebben over politiek” zegt de FOH-chef.

bron: https://www.vg.no

Share this:

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.